PODMÍNKY POSKYTOVÁNÍ SLUŽEB HLÍDÁM SI, KOLIK MÁM A VÝPISU INFORMACÍ Z BANKOVNÍHO REGISTRU KLIENTSKÝCH INFORMACÍ (DÁLE JEN „PODMÍNKY SLUŽEB BRKI“) PLATNÉ OD 1.7.2019
Článek 1 – Pojmy
Není-li uvedeno jinak, mají níže uvedené pojmy pro účely těchto Podmínek služeb BRKI následující význam:
„Bankovní registr klientských informací“ nebo také „BRKI“ je společná databáze údajů vytvořená na základě informací, které si vzájemně poskytují banky o smluvních (úvěrových) vztazích mezi bankami a jejich klienty;
„CBCB“ znamená společnost CBCB – Czech Banking Credit Bureau, a.s., IČO: 261 99 696, se sídlem Štětkova 1638/18, Nusle, 140 00 Praha 4, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, spisová značka B 6735;
„Internetový portál“ znamená internetový portál provozovaný společností CRIF – Czech Credit Bureau, a.s., se sídlem na Štětkova 1638/18, Nusle, 140 00 Praha 4, IČO: 262 12 242, zapsané v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, spisová značka B 6853, na adrese www.kolikmam.cz;
„obecné nařízení o ochraně osobních údajů“ znamená Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/679 ze dne 27. dubna 2016 o ochraně fyzických osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů a o volném pohybu těchto údajů a o zrušení směrnice 95/46/ES
„Služba“ znamená službu HLÍDÁM SI, KOLIK MÁM, která slouží k ochraně před zneužitím identity k úvěrovým podvodům v reálném čase. Jejím úkolem je upozorňovat Uživatele na různé situace, které mohou nastat v NRKI. Pokud dochází na datech Uživatele k vybraným změnám, je o nich informován prostřednictvím webového rozhraní www.kolikmam.cz, a to vždy po přihlášení do klientské zóny portálu, e-mailem nebo prostřednictvím SMS. Vždy záleží na volbě Uživatele.
„Uživatel“ znamená fyzickou osobu, která má zřízený Uživatelský účet na Internetovém portálu za účelem využití služeb a produktů zde nabízených;
„Uživatelský účet“ znamená uživatelské rozhraní webového rozhraní www.kolikmam.cz, jehož prostřednictvím má Uživatel přístup ke službám a produktům nabízeným na Internetovém portálu; Podmínky poskytování a užívání Uživatelského účtu naleznete zde https://klient.kolikmam.cz/TermConditionsUserAccount;
„Zákon o bankách“ znamená zákon č. 21/1992 Sb., o bankách, ve znění pozdějších předpisů;
Článek 2 - Úvodní ustanovení
2.1 Tyto Podmínky služeb BRKI upravují vzájemná práva a povinnosti CBCB a Uživatele vyplývající z jejich vzájemného vztahu založeného žádostí Uživatele o poskytnutí informací o zpracování jeho osobních údajů v BRKI podle ustanovení obecného nařízení o ochraně osobních údajů (dále jen „Žádost“).
2.2 CBCB si vyhrazuje právo znění Podmínek služeb BRKI jednostranně měnit, o čemž bude informovat Uživatele zprávou zaslanou na adresu elektronické pošty, kterou uvedl ve Smlouvě o uživatelském účtu, nejpozději patnáct dní přede dnem účinnosti změny Podmínek služeb BRKI. V případě, že Uživatel se změnou Podmínek služeb BRKI nesouhlasí, je oprávněn Službu vypovědět ve výpovědní lhůtě jednoho měsíce. Tím nejsou dotčena práva a povinnosti, které vznikly po dobu účinnosti předchozího znění Podmínek služeb BRKI. Uživatel nemá nárok na vrácení již uhrazeného Poplatku za Službu.
Článek 3 - BRKI, Výpis a Služba
3.1 CBCB je společností, která v souladu s ustanovením § 38a Zákona o bankách zajišťuje a zprostředkovává vzájemné informování bank o bonitě a důvěryhodnosti jejich klientů a za tímto účelem shromažďuje údaje od bank, obstarává jejich zpracování a provozuje BRKI vytvořený na základě těchto údajů. Informace o BRKI, jeho základním účelu, uživatelích a jeho obsahu jsou obsaženy v dokumentu Informační memorandum BRKI.
3.2 CBCB jako provozovatel BRKI a zpracovatel osobních údajů v BRKI je podle ustanovení obecného nařízení o ochraně osobních údajů povinna na žádost subjektu údajů, tj. Uživatele, poskytnout Uživateli kopii zpracovávaných osobních údajů ve formě výpisu z databáze BRKI, a to jednou za běžný rok bezplatně, jinak za úhradu věcných nákladů (dále jen „Výpis“).
3.3 Služba je zaměřena na ochranu Uživatele před zneužitím jeho totožnosti k úvěrovým podvodům a dále umožňuje, aby byl Uživatel upozorněn pro případ, že vznikne jakákoli ze situací podle článku 4.6 Podmínek služeb BRKI.
Článek 4 - Žádost
4.1 Žádost o poskytnutí Výpisu a/nebo Služby může Uživatel podat prostřednictvím svého Uživatelského účtu.
4.2 Spolu se Žádostí budou CBCB předány i identifikační údaje Uživatele tak, jak jsou uvedeny v profilu jeho Uživatelského účtu. Uživatel odpovídá za to, že tyto údaje jsou úplné, správné a pravdivé.
4.3 Jestliže CRIF CZ zjistí, že údaje poskytnuté jí s Žádostí nejsou úplné, pravdivé a/nebo správné, informuje o tom bezodkladně Uživatele a jeho Žádost má právo odmítnout.
4.4 Uživatel může požádat o poskytnutí Výpisu v elektronické formě (ve formátu PDF podepsaném elektronicky podle zvláštních právních předpisů) a/nebo listinné formě.
4.5 Uživatel může Žádostí požadovat poskytnutí vždy jen jednoho Výpisu.
4.6 Uživatel bude prostřednictvím Služby upozorněn formou SMS, e-mailem nebo v uživatelském rozhraní webového rozhraní www.kolikmam.cz v případě vzniku jakékoliv z následujících situací:
a) ze strany banky je jménem Uživatele podána nová žádost do BRKI, neboť s Uživatelem jedná o uzavření nového smluvního (úvěrového) vztahu nebo již banka uzavřela s Uživatelem smlouvu;
b) splátka po splatnosti u některého ze splátkových produktů (hypotéka, úvěr ze stavebního spoření, splátková kreditní karta, koupě na splátky, osobní, spotřební, investiční a provozní úvěr);
c) negativní status typu - zesplatněno, odpis pohledávky, soudní vymáhání, prodej třetí osobě, pojistná událost, vypovězená smlouva s předmětem financování odebrán, neodebrán, nenalezen;
d) změna fáze kontraktu – v případě smluvních vztahů (smluv resp. kontraktů), kdy se ze žádosti stane existující kontrakt, z existujícího ukončený nebo ukončený předčasně při doplacení spotřebitelského či jiného úvěru apod.;
e) archivace kontraktu – informování o zarchivování informací v BRKI po uplynutí lhůty čtyř let od končení smluvního vztahu mezi Uživatelem a bankou, resp. pokud nebyla smlouva o úvěrový produkt s Uživatelem uzavřena, pak takové žádosti jsou zarchivovány po uplynutí lhůty jednoho roku od ode dne podání žádosti Uživatele o uzavření příslušné smlouvy (kontraktu).
4.7 V souladu s Podmínkami služeb BRKI je Služba poskytovaná Uživateli po dobu dvanácti měsíců od data Žádosti a zaplacení poplatku za užívání Služby (dále jen "Poplatek za Službu"). Pokud Uživatel v průběhu lhůty dvanácti měsíců podle věty první požádá o ukončení Služby osobně v Klientském centru BRKI nebo deaktivací v uživatelském rozhraní webového rozhraní www.kolikmam.cz, bude poskytování Služby ukončeno k datu podání žádosti o ukončení Služby. Uživatel nemá nárok na vrácení již uhrazeného Poplatku za Službu. Uživatel je oprávněn užívání Služby prodloužit o dalších dvanáct měsíců, a to i opakovaně tak, že zaplatí Poplatek za Službu na další období dvanácti měsíců. V tomto případě platí pro uživatele znění Podmínek služeb BRKI k datu prodloužení poskytování Služby.
Článek 5 - Výpis
5.1 Výpis obsahuje strukturované informace o Uživateli obsažené a zpracovávané v BRKI v souladu s Informačním memorandem BRKI.
5.2 CBCB poskytne Výpis Uživateli, jestliže jí byla doručena Žádost Uživatele obsahující úplné, pravdivé a správné informace v souladu s těmito Podmínkami služeb BRKI.
5.3 V případě nedostupnosti Webového portálu www.kolikmam.cz CBCB není schopna Výpis Uživateli poskytnout.
5.4 Výpis bude poskytnut v některé ze dvou forem, které si Uživatel zvolí (elektronická nebo listinná).
5.5 Elektronický Výpis bude Uživateli doručen na jeho Uživatelský účet nebo prostřednictvím informačního systému datových schránek[1]. Doručení listinného Výpisu zajistí CBCB prostřednictvím držitele poštovní licence (poštou) do vlastních rukou Uživatele případně je tento předán Uživateli osobně v Klientském centru. V případě, že si Uživatel zvolil listinnou formu Výpisu, bude mu Výpis předán za úhradu poplatku (zásilka bude zaslána tzv. na dobírku).
Článek 6 - Reklamace údajů ve Výpisu a údajů poskytnutých prostřednictvím Služby
6.1 Jestliže Uživatel zjistí, že Výpis a/nebo informace poskytované prostřednictvím Služby obsahují údaje nepravdivé nebo nepřesné, je oprávněn tuto skutečnost sdělit CBCB a požadovat po CBCB opravu těchto údajů. Takové zjištění neopravňuje Uživatele k vrácení Výpisu zpět CBCB a nepůsobí ani vznik nároku Uživatele na vrácení uhrazeného poplatku za Výpis nebo Službu.
6.2 Pro oznámení zjištění nepravdivých či nepřesných údajů a pro požadavek o jejich opravu je Uživatel povinen použít formulář „Žádost o opravu“ a tento buď osobně doručit CBCB (do Klientského centra BRKI, jak je identifikováno v rámci Informačního memoranda BRKI), nebo ji zaslat CBCB prostřednictvím držitele poštovní licence (poštou) či elektronicky prostřednictvím svého Uživatelského účtu.
6.3 Žádost o opravu musí být úplně, správně a pravdivě vyplněna a podepsána Uživatelem. Týká-li se žádost opravy osobních údajů Uživatele, musí být v případě jejího zasílání poštou opatřena úředně ověřeným podpisem Uživatele.
6.4 CBCB odpoví na Žádost o opravu Uživateli ve lhůtě jednoho měsíce ode dne, kdy jí byla Žádost o opravu doručena, a to způsobem, který si v Žádosti o opravu Uživatel sám stanoví.
Článek 7 - Subjekt mimosoudního řešení sporů
7.1 V případě vzniku sporu ze Smlouvy o uživatelském účtu www.kolikmam.cz, který se nepodaří vyřešit vzájemnou dohodou, může Uživatel podat návrh na mimosoudní řešení takového sporu subjektu mimosoudního řešení spotřebitelských sporů, kterým je Česká obchodní inspekce, Ústřední inspektorát - oddělení ADR, Štěpánská 15, 120 00 Praha 2, e-mail: adr@coi.cz, web: www.adr.coi.cz.
7.2 Uživatel může rovněž využít platformu pro řešení sporů online, která je zřízena Evropskou komisí na adrese http://ec.europa.eu/consumers/odr/.
Článek 8 - Kontaktní údaje Klientského centra
Kontaktní údaje Klientského centra:
a. E-mail: helpdesk@kolikmam.cz;
b. Telefon: 844 111 777
c. Adresa: Štětkova 1638/18, Nusle, Praha 4, 140 00.
[1] V souladu se zákonem č. 300/2008 Sb., o elektronických úkonech a autorizované konverzi dokumentů, ve znění pozdějších předpisů.